Powered by Blogger.

Kejadian Sebenar!! Fakta Dan Kronologi Pembunuhan Amin Beyond






kes


Pemilik restoran nasi kandar yang juga merupakan pemilik sebuah pusat cuci kenderaan, Syed Amen Jainul Abidin, 46, yang maut pagi tadi akibat ditembak sebenarnya seperti sudah tahu tragedi berkenaan akan menimpanya.

Di dalam status laman Facebook beliau bernama Amin Beyond, di telah memuatnaik satu status bersama gambar sebuah kejadian tembakkan dalam kereta di mana dia meramalkan perkara yang sama akan menimpanya suatu hari nanti.



Menerusi gambar dan status itu, Syed Amen menyatakan dia tidak takut dengan kerana baginya hidup dan mati itu ditentukan Allah.

Ia memuatnaik status berkenaan kerana katanya dia pernah menerima ugutan sedemikian akibat kerja-kerja yang dilakukannya.

Berdasarkan pendedah, beliau adalah seorang aktivis  yang aktif membantu penduduk Pulau Pinang dan berdasarkan laporan sebuah akhbar 2014 dua buah kereta di dalam premis kedai cuci kenderaannya telah dibakar.

Dia juga pernah dianugerahkan Anugerah Ikon Bumiputera pada tahun 2008.

Syed Amen ditembak mati ketika berada di dalam kereta Mercedes Benz miliknya di George Town, kira-kira jam 3.30 pagi tadi di hadapan sebuah kedai pameran motosikal berkuasa tinggi. 


Fakta Dan Kronologi Pembunuhan Amin Beyond|Maklumat perkembangan kes mangsa Melayu (Mamak) mati ditembak di tepi jalan Dato Keramat, Pulau Pinang semasa berada di tempat duduk pemandu dalam kereta dengan enam kesan peluru pada cermin tingkap pemandu. Jalan Patani 1645/16, Sek. 302 Kanun Keseksaan.
1) Kejadian: Hadapan kedai motosikal Ducati, Jalan Dato Keramat, Pulau Pinang.
Tarikh/Masa Kejadian: 11/02/2016 jam 0330 Hrs.

2) identiti Mangsa (Simati):
Nama: Syed Amen Bin Abdul Jainul Abdin
KP: 701116-71-5019.
Umur: 46 Tahun

3)Alamat: No 1R Jln. Tun Dr Awang, Bayan Lepas, Pulau Pinang
Kerja: Berniaga Nasi Kandar Restoran Beyond & Kedai cuci kereta Beyond.

Rekod Jenayah:
a. Pernah ditangkap kerana memiliki sepucuk pistol revolver & peluru, Sek. 8 FIPA dan Sek. 8(a) Akta Senjata bersangkut Jelutong Rpt. 5305/12.
b. Semakan rekod melalui PRS mempunyai (6) rekod jenayah iaitu:

– Salak South Baru Rpt: 2173/15 – Sek 506 KK
– Central Rpt :5151/12 – Sek 506 KK
– Telok Kumbar Rpt: 1551/14 – Sek 435 KK
– Tmn Desa Permai Indah Rpt: 622/15 – Sek 506 KK
– Bkt Tengah Rpt: 2938/15 – Sek 506 KK
– Sg.Nibong Rpt : 4716/15 – Sek. 506/147 KK

4) Fakta Kes:
Pada 11/06/2016 jam l/kurang 0340hrs semasa pengadu bertugas di pejabat pertanyaan Balai Polis Jalan Patani terima panggilan telefon daripada orang awam beritahu ada satu lelaki bangsa tidak pasti telah kena tembak di hadapan kedai motor Ducati, Jalan Dato Keramat, Pulau Pinang.
Siasatan di tempat kejadian dapati simati berada ditempat duduk pemandu seorang diri dalam kereta Mercedes warna hitam no pendaftaran WNV 9136. Simati telah disahkan meninggal dunia oleh pegawai perubatan yg sampai di tempat kejadian dengan kecederaan kesan tembakan. Kedudukan kereta Mercedes Benz warna hitam no pendaftaran WNV 9136 berada di ruang hadapan kedai di mana terdapat enam kesan tembakan daripada luar pada cermin tingkap hadapan sebelah pemandu.
Unik Forensik telah menemui enam kelingsong peluru jenis WIN 9 mm Luger di atas jalan sebelah kanan kereta simati. Manakala satu kelongsong jenis S& B 9×19 13 berada ditengah pembahagi jalan. Terdapat satu lagi kesan tembakan pada tiang simen di hadapan kedai m/sikal Ducati.
5) Siasatan:
a. Semakan Kereta Mercedes warna hitam no pendaftaran WNV 9136 didaftarkan atas nama Abdul Rashid Bin Aboo Bakar, KP: 721017-07-5771.
b. Terdapat (2) saksi awam ditempat kejadian iaitu anggota Rela yang membuat kawalan di kaki lima kedai m/sikal Ducati. Saksi mengesahkan suspek menaiki (1) m/sikal dan salah seorang melepaskan. Salah seorang anggota Rela mengalami luka kecil terkena serpihan peluru.
c. Terdapat CCTV di tempat kejadian di bangunan kedai m/sikal Dukati, dan semakan akan dibuat.
iv. Terdapat CCTV di bilik Gerakan IPD yang menunjukkan pada 11/2/16 jam 0317 hrs kelihatan kereta mangsa membuat pusingan U di persimpangan trafik light di Jln Dato Keramat / Jalan Petani dan diekori oleh sebuah m/sikal warna merah yang dinaiki (2) orang dipercayai suspek. W/b/manapun jenis dan no pendaftaran tidak jelas.

d. Dipercayai suspek apabila menyedari terdapat anggota Rela yang membuat kawalan di kaki lima kedai m/sikal Ducati telah melepaskan tembakan yang kena pada dinding bangunan dan (1) kelongsong dijumpai di tengah pembahagi jalan.
e. Motif kejadian masih dalam siasatan.
5.Pernah terima ugutan

sa





BACA ARTIKEL PENUH DI SINI 

DAN SINI

Rakaman CCTV Lengkap DI SINI


   

baca selanjutnya dan lihat 6 gambar DISINI...




Artikel Menarik:






0 Komentar untuk "Kejadian Sebenar!! Fakta Dan Kronologi Pembunuhan Amin Beyond"

Back To Top